تاثیر یک مساله فلسفی بر معماری ایران

در بررسي تأثير فلسفه بر معماري، نگرش هاي متفاوتي وجود دارد، بعضي از آنها به معماري به عنوان يك بخش خاص كه الزماً با فلسفه اي خاص در هم تنيده است، نگاه مي كنند، در اين نگرش معماري به عنوان نمود و تجلي يك فلسفه خاص، ظهور پيدا مي كند و بیشتر به عنوان " فلسفه معماري " شناخته مي شود. اما اين مقاله، چنين نگرشي را درست و به حق نمي داند، معماري هيچ گونه فلسفه خاص- تأكيد مي كنم فلسفه خاص - و جدا از خود فلسفه ندارد. به عبارت ديگر، " فلسفه معماری وجود ندارد". اما اين بيان مانع از آن نمي شود كه فلسفه با معماري هماهنگ نباشد. در اينجا، تأثير اين دو بر يكديگر به صورت ساختاري است. تأثير ساختاري به معناي هماهنگي كلي تمام معارف آدمي با يكديگر است. به گونه اي كه هر كدام از معارف آدمي، مي تواند در معرفت ديگر او موثر باشد، هر چند كه اين تأثير و چگونگي آن، به صورت نا خود آگاه باشد .معمول است که در نگاه ساختاری، محقق به دنبال یک بسته پیش فرض ها یا زیر ساختار است تا بتوانند بنای معرفت را بر خاک آن زیر ساختار بنا کند.حال این مقاله سعی دارد تا رابطه ی یکی از ارکان اصلی فلسفه را با معماری نشان دهد.این رکن اصلی، نوع نگاه به ابژه، به عنوان موضوع شناخت در هر فلسفه ای است.  

يكي از مباحث اصلي فلسفه مسلمانان، چگونگي رابطه بين فاعل شناسا ( سوژه ) با شي مورد شناسايي- ابژه – مي باشد. در فلسفه مسلمانان رابطه سوژه با ابژه، در ذيل بحث هستي شناسي قرار مي گيرد نه معرفت شناسي، و همينجا است كه پل ارتباط بين سوژه و ابژه، به پلی ميان " دو هستي " تبديل مي شود، وجود ذهني و وجود عيني. سوژه، در وجود ذهني متبلور مي شود و ابژه در وجود عيني، و همينجاست كه فهم رابطه سوژه و ابژه ، در اين مقال ، مهم نشخيص داده شده است زيرا كه معماری چيزي نيست جز وجود عيني -خود اثر- يك موجود ذهني-  نقشه ذهني بنا-

ادامه نوشته

هنر و معماری در ایستگاه های مترو جهان

ایستگاه های متر از مهمترین مکان های شهری و عمومی به شمار می روند که در طراحی آن می بایست از بهترین متد های روان شناختی فضای شهری بهره گرفت.خوشبختانه در سال های اخیر دقت بیشتری به کیفیت در طراحی فضای مترو شده است . در ادامه تصاویری از ایستگاه های مترو جهان مشاهده خواهید کرد .


ادامه نوشته

 فضا در هزاره ي سوم

تفكر، در اين دوران براي عملكرد در خارج از  وسيع علومي همچون زيست شناسي، فيزيك، رياضيات و اقتصاد بر اساس قواعد اين پيچيدگي شده است.

در اينجا سوال اصلي اين است آيا معماري حيطه ي منطق گرا حوزه ي خطي و بينش جزمي  داراي امكانات وسيعي است اين پديده در زمينه دانش منجر به ورود به جهان پيچيدگي ها گرديده و عملاً موجب گسترشو فضاي شهري نيز از همين قواعد پيروي مي كند و در مرحله ويژه اي از توسعه ي خود مشمول قوانين پيچيدگي مي گردند؟ در اينجا چنين نيست كه معماري و فضا به عنوان بازتاب انديشه و تفكري خاص بر شمرده شود بلكه به مثابه خود انديشه تلقي شده است. بنابر همين تعريف بر خلاف چارلز جنكس كه فضاي آينده معماري را تمثيلي از علوم پيچيده مي داند، در اين بحث معماري به عنوان نفس پيچيدگي پذيرفته شده است. بدين منظور، قدري بازگشت به عقب ضرورت مي يابد.

ادامه نوشته

چارلز جنکز (Charles Jencks)

 چارلز جنکز (Charles Jencks) معمار و منتقد مشهور آمریکایی است که طی سه دهه اخیر حضوری مؤثر در عرصه سبکشناسی، نقد و تدوین مبانی نظری معماری معاصر داشته است. هرچند گروهی او را یک ژورنالیست پر سروصدا میدانند، ولی به هر حال تأثیرگذاری او در روند شکلگیری نقد و حتی شیوههای خاصی از معماری انکارناپذیر است.
ادامه نوشته

خانه های کوچک دانشجويی

تعداد کمی از دانشجویان خوش شانس در اروپا خانه های فشرده[1][1][1] m-ch را تجربه کرده اند . m-ch مکعب های آلومینیومی هستند که پایه ها و نیازهای اولیه یک زندگی مدرن را در کمتر در 19 متر مربع عرضه می کنند . دانشجویانی که در m-ch زندگی کرده اند , بر این باورند که زندگی در خانه های کوچک ، سبک و روش زندگی آنها را به هیچ وجه محدود نمی کند .

 

   

ادامه نوشته

شهر فرهنگ Galicia

  پيتر آيزنمن

 *(( City of Culture Galicia 

منبع:arcspace 

برگردان: علي توكلي ديناني

 

   اين شهر فرهنگ، يك مركز جديد فرهنگي براي استان Galicia در شمال غربي اسپانيا است.** اين پروژه بر روي يك تپه كوچك، مشرف به Santiago de compostela واقع شده است. 

  طرح از روي هم قرارگرفتن سه سري اطلاعات كامل مي شود: 

   اول- پلان خيابان قرون وسطايي مركز شهر Santiago برروي نقشه توپوگرافي دامنه سايت (تپه هاي مشرف به شهر)قرار مي گيرد.  

                                           

    دوم- يك شبكه دكارتي مدرن كه بر روي اين مسيرهاي قرون وسطايي قرار مي گيرد. 

    سوم- از طريق نرم افزار شبيه سازي كامپيوتري ، اجازه خم كردن توپوگرافي دامنه تپه بر روي دو سطح ژئودزي داده مي شود. 

ادامه نوشته