معماري جهاني و معماري بومي
معماري جهاني و معماري بومي
وحيد كمانه - تازهترين نمودهای قدرتی خلاقه در معماری جدید نخست در فنلاند به منصه بروز رسید و سپس در برزیل. سهم فنلاند که از دموکراسی کامل برخوردار است در این نوآوری ایجاد طرحهای آرام و ترکیب معماری جهانی و معماری بومی بود. برزیل که دائم به شورشهای آمریکای جنوبی تهدید میشود با مجموعه ساختمانهايي که از زیبايي شگفتانگیز برخوردارند و نماهایشان تلالو درخشندگی دارد، زیبايي خطوط و فرم را به معماری معاصر عرضه داشت.
با ورود ژاپن به جریان اصلی معماری معاصر برای نخستین بار خاور دور در پیشرفت معماری امروز سهم موثر گرفت. قبل از این معماری غرب از معماری کهن ژاپنی و چینی الهام گرفته بود. فیالمثل در قرن هجدهم این تاثیر در سبک (رکوکو ) آشکار گشت و یا در قرن نوزدهم که الهام از مشبک کاریهاي ژاپنی قوه ابتکار و تخیل هنرمندان مغرب زمینی را آزادی بخشیده و تاثیری عمیق تر داشت.
اما امروزه وضع دیگرگونه است. تاثیر ژاپن بر غرب دیگر محدود به معماری کهن این سرزمين نیست. در غرب دیگر اعتقاد محض به صنعت تزلزل یافته است و تمدنی که در حال تکوین است ممکن است راه به وحدت معنوی شرق و غرب برد. مغرب زمین اکنون بار دیگر متوجه نکتهاي میشود که ژاپن هرگز فراموش نکرده است: پیوستگی ثبات و تجارب انسانی. شکفتگی معماری ژاپن از یک جانب از سنتی مایه ميگیرد که از دیر باز در این سرزمین وجود داشته است و از جانب دیگر از قدرت خلاقه معمارانی که زمانی شاگرد
(لو کر بوزیه) بودهاند و از معماری غرب الهام گرفته شده اند.
ممكن است تصور شود که تاثیر غرب بر معماران ژاپنی از طریق فرانک لید رایت حاصل آمده باشد و (امپریال هتل) که رایت در توکیو ساخت (۲۲ـ۱۹۱۷) منشاء این تاثیر باشد، اما این تصور صحیح نیست.
طرح این هتل بیشتر از معماری چینی متاثر است تا آنکه نماینده زندگی معاصر در ژاپن باشد. اگر چه بر اثر زلزله ۱۹۲۳ ژاپن کوچکترین آسیبی به اين هتل وارد نیامد (و این خود میرساند که در تبعیت از شرایط محلی ژاپن ساخته شده است) اما ریزهکاریهاي آن چندان است که به هیچ روی نميتوان آن را وسیله تحرک معماری جدید در این کشور دانست. تلفیق معماری غرب و شرق در این کشور از طریقی دیگر صورت گرفته است. معماران معاصر ژاپنی از جمله (مائکاوا) و (ساکاکورا) با شاگردی در آتلیه (لوکربوزیه) رموز کار را از وی آموختند و (لوکربوزیه) معماری بود که بیش از هر معمار غربی دیگر ميدانست چگونه با الهام از گذشته شاهکارهاي جاوید در عصر حاضر بیافریند.
بر خلاف غربیان، ژاپنیها هرگز، به استثنای فترتی کوتاه، رابطه خود را با گذشته از دست ندادهاند. در ژاپن دلیلی برای تقلید از سبکهاي گذشته وجود ندارد. گذشته همواره زنده است و پا به پای شرایط تازه تحول ميیابد. خانههاي ژاپنی بهرغم تمام ریزهکاریهاي تزيينی، سادگی اصیل خود را حفظ کردهاند. در ساختمانهای معاصر ژاپن نیز فیالمثل تیرها و ستونهاي بتنی هم از اصالت دیرین برخوردارند و هم از تازگی معماری معاصر.
در حال حاضر بسیاری از معماران جوان ژاپنی کارهای دلپسندي دارند، اما مشهورترين آنان (کنزوتانگه) است که مدتی در آتلیه (مائکاوا ) شاگردی کرده است و راز اعتلای کار همه آنان الهام از گذشته و علاقه و شور برای پیشرفتهاي آینده است.
منبع : دنیای اقتصاد